De ruling die Call+, verkregen heeft, een vernieuwende aanpak.

Stel dat de jaarlijkse bezoldiging die in aanmerking wordt genomen voor een AOP €40.000 bedraagt. Het VAA voor dit AOP is dan €10.000 (volgens de ‘20% regel). Met Call+ kun je €5.000 aan VAA spreiden over twee perioden van het jaar in plaats van €10.000 in één keer te betalen, bijvoorbeeld in maart en september. Er zijn dus 2 plannen gelanceerd, zonder dat het door de belastingdienst toegestane jaarlijkse maximum wordt overschreden.

Call+, ondersteuning voor fiduciaires bij het opzetten van aandelenoptieplannen
Waarom?

Waarvoor?

1. De betaling van de bedrijfsvoorheffing afvlakken

60 dagen na de lancering van een plan moeten de VAA worden aangegeven en staat de belastingdienst de betaling toe van een forfaitaire roerende voorheffing op basis van deze VAA (53,5% van de VAA van het AOP). Door het AOP in twee schijven over het jaar te verdelen, in ons voorbeeld met een VAA van €10.000, moeten we €2.675 aan roerende voorheffing betalen in mei en ook nog eens in november in plaats van €5.350 in één keer.

2. Het mogelijke risico van schommelingen op de aandelenmarkt beperken

Hoewel Call+ een fiscaal optimalisatieproduct is en geen financieel product, zijn de financiële markten onderhevig aan schommelingen die de waarde van opties kunnen beïnvloeden. Door te kiezen voor een AOP in twee stappen verminderen we de risico’s die gepaard gaan met deze schommelingen. Door je plan over het jaar te spreiden, ben je beter beschermd tegen mogelijke abrupte marktbewegingen. Als een half plan in maart is gelanceerd en er vindt een grote crash plaats in april, dan zal slechts 50% van de opties getroffen worden.

De Call+ uling kan ook worden gebruikt om optieplannen te genereren op elke onderliggende waarde – een groot voordeel dat in een ander artikel wordt besproken.

3. Regelmatige en transparante bezoldiging

We zien dat steeds meer fiduciaires aanbevelen om het AOP op te nemen in het beloningspakket van de bedrijfsleider, in de vorm van een bonus.
Dankzij de aanpak “in twee stappen” kan de bedrijfsleider de opbrengst uit de verkoop van zijn opties elke 6 maanden ontvangen in plaats van één keer per jaar. Voor meer duidelijkheid en om het boekhoudkundig en fiscaal beheer te vergemakkelijken, wordt sterk aanbevolen om deze regeling vast te leggen in een overeenkomst tussen de KMO en de bedrijfsleider.

Call+ ondersteunt je tijdens het hele proces, van het simuleren van het plan tot de verkoop van de opties.

De specifieke kenmerken van de ruling werden mogelijk gemaakt dankzij een effectieve samenwerking met het fiscaal advocatenkantoor Lawtax, van Thierry Litannie et Sébastien Watelet.

Call+ werkt nauw samen met accountantskantoren die deze oplossingen aan hun klanten willen aanbieden. N’hésitez pas à nous contacter pour plus d’informations.